De hoogste korting op de SMMB Masterclass

Je eigen Social Media Marketing Bureau starten

Lijkt het jou wat om voor bedrijven hun social media marketing te verzorgen? Je kunt dit doen door je eigen marketing bureau op te starten en hiervoor een speciale studie of praktijkgerichte training te volgen. Wanneer je al ervaring hebt met het gebruik van diverse social media kanalen, heb je misschien al gezien hoe reclames onderdeel van de bedrijfsstrategie zijn. Maar dat wil nog niet zeggen dat je weet hoe dit achter de schermen georganiseerd wordt. Niet elk bedrijf heeft namelijk de expertise of de mankracht om dit op te zetten en daar kun jij van profiteren als je deze services wel kunt aanbieden. Vroeger was het goed om all-round getraind te zijn, maar tegenwoordig kun je je veel beter in een bepaalde niche specialiseren. Je kunt dan uitblinken in jouw eigen vakgebied en echt van toegevoegde waarde zijn voor externe partijen. Het wordt dan ook veel makkelijker om de trends en ontwikkelingen binnen je vak te volgen en zo blijf je altijd op de hoogte van nieuwe kennis waarmee je je klanten van dienst kunt zijn.

Ben jij geschikt om een marketing bureau te beginnen?

In de media lees je soms over tieners die een eigen, goedlopend bedrijf begonnen zijn. Ze hebben dan nog niet eens een diploma van de middelbare school (of hoger onderwijs), maar hebben wel al een gat in de markt gevonden en slagen erin om hun ideeën om te zetten in acties. Wanneer je een eigen bedrijf wilt starten – of dat nu binnen het onderwerp van social media campagnes of iets anders is – draait het dan ook vooral om je ambitie om iets te willen bereiken. Als de drive er is, zul je er vanzelf iets mee gaan doen en daar hoef je echt niet een bepaalde leeftijd voor te hebben. Ook hoef je geen uitgebreide ervaring te hebben. Iedereen is immers een keer begonnen en ervaring krijg je pas door het gewoon te doen. De drempel om een eigen bedrijf te beginnen ligt dan ook vooral bij jezelf. Soms heb je natuurlijke aanleg voor digitale dienstverlening, andere keren rol je door je hobby in een parttime baantje en wil je dat professioneler aan gaan pakken.

Vertrouwen krijgen in je capaciteiten als ondernemer

Als de nieuwsgierigheid of drive er is, wordt het belangrijk dat je leert hoe je onderneemt. Een groot deel van de basis van het ondernemerschap kun je in Nederland leren via de website van de Kamer van Koophandel en in België via het Ondernemersloket. Maar dan heb je het ook echt alleen over het opstellen van een ondernemersplan, je registreren als ondernemer en aanverwante zaken. Dit zegt dus niks over de inhoud die je wilt gaan aanbieden. Het is puur het kader waarin je als ondernemer opereert. En dus ga je op zoek naar hoe je je wegwijs kunt maken binnen de wereld van social media ads. Een praktische cursus of training geeft je dan handvatten om je kennis op te bouwen. Wat je al wist over social media kanalen, leer je dan koppelen aan alle technische marketingaspecten die achter een bedrijf of merk zitten. Je hoeft echter nog geen expert in social media te zijn om kennis te vergaren, maar dan wordt het wel belangrijk dat je een training vindt die je stap voor stap meeneemt vanaf het allereerste begin tot het eindresultaat.

Waarom een online cursus volgen?

Je kunt je wel bedenken dat online trainen handiger en prettiger kan zijn dan op een fysieke locatie lessen volgen. Je hoeft niet de deur uit en bespaart dan ook tijd, je maakt geen extra kosten om met de auto of het openbaar vervoer te reizen en je loopt geen gezondheidsrisico’s, zoals in het najaar als de griep heerst of er een ander virus actief is. Vind jij het lastig om gedisciplineerd te werk te gaan en heb je die stok achter de deur nodig? Dan kun je beter voor klassikale lessen kiezen in plaats van voor een online  cursus te kiezen. Je investeert tijd en geld in jezelf, dus dan moet je wel een vorm kiezen die bij jou en je karakter past. Aan de andere kant kan dit het juiste moment zijn om die zelfdiscipline te leren. Ga je huidige activiteiten maar eens combineren met een cursus. Leer plannen, uitvoeren en evalueren, want al deze competenties komen je straks als je social media marketing bureau van start gaat goed van pas komen. Het voordeel is daarnaast dat je bij online lessen altijd terug kunt kijken naar eerdere theorie die je misschien wat lastig vond.

Andere voordelen van online trainen

Je bent niet gebonden aan vaste tijden bij een online cursus. Ben je een nachtbraker? Dan kruip je in het holst van de nacht achter je laptop om nieuwe kennis op te doen. Breng je elke dag naar je werk uren in het openbaar vervoer door? Dan neem je je koptelefoon mee en volg je de training ongestoord op je telefoon in de stiltecoupé. Het gaat erom dat je je eigen moment kiest. Het tijdstip waarop je de energie en motivatie hebt om met nieuwe stof aan de slag te gaan. Zodra je de kennis op hebt gedaan, neem je in het weekend – wanneer je je niet druk hoeft te maken over huiswerk voor school, je baan of gezin – de tijd om het geleerde toe te passen in de praktijk. Dan krijgt je eigen bedrijf pas echt vorm. Je leert en onderneemt in je eigen tempo en als jij daar klaar voor bent. Je kunt er ook voor kiezen om eerst de hele training af te ronden en dan pas je eigen bureau te starten. Jij weet zelf hoe druk je in een week bent en wat je daar nog bij kunt hebben. Tegelijkertijd kan je huidige baan of je bijbaan tijdens je studie te weinig opleveren, waardoor je best bereid bent dat extra tandje bij te zetten om je persoonlijke doelen en financiele onafhankelijkheid te realiseren. Alle tijd die je investeert gaat vroeg of laat iets opleveren, dat is een ding dat zeker is.

De kracht van de online cursus

In principe duurt de training 6 weken en je kunt eerdere online video’s altijd nog een keer bekijken. Wanneer je niet zo sterk bent in het onderwerp belastingen, pak je dat er gewoon nog een keer bij. Net zo lang totdat je weet hoe je het naar jouw bureau kunt vertalen. Hoe snel je door de cursus heen gaat hangt helemaal van jezelf af. Heb je binnenkort een week vrij? Dan rol je er sneller doorheen. Combineer je de training met het opvoeden van je nog jonge kinderen? Dan doe je er misschien iets langer over en heeft je opleidingsplan iets minder structuur dan je wenst. Maar het maakt allemaal niet uit, want jij bepaalt je eigen ritme. Zodra je cursuslid bent, heb je onbeperkt toegang tot de cursus. Daarnaast heb je ook toegang tot het netwerk van experts en overige cursusleden. Als je ergens mee worstelt, kun je altijd bij anderen te rade gaan. De ene keer is dat een trainingscoach, de andere keer wil je aan iemand die ook net met zijn bureau gestart is vragen hoe de eerste fase van klantenwerving verlopen is. Het is prettig om in hetzelfde bootje te zitten en van elkaar te kunnen leren. Het trainingsplatform faciliteert dit.

De kracht van je eigen marketing bureau opzetten

Niet alleen de cursus is plaats- en tijdonafhankelijk, ook je social media marketing bureau zelf kan vanaf elke plek op aarde gerund worden. Zodra je de kneepjes van het vak onder de knie hebt, heb je alleen de juiste technische middelen nodig om je werk te kunnen doen. Het is dan ook de perfecte baan voor iemand die aan huis gebonden is door bijvoorbeeld ziekte. Je kunt je dan toch nuttig maken en dat maakt je situatie stukken positiever, dan als je alleen maar afhankelijk bent van anderen en weinig stimulans krijgt. Ook mensen die willen reizen, zoals digitale nomaden, kunnen hier hun beroep van maken. Je hoeft dan alleen maar uit te zoeken hoe je vanuit je camper of tijdelijke woonruimte een stabiele internetverbinding kunt realiseren, zodat je altijd online kunt om je bureau te runnen. En met alle vooruitgang in de techniek kun je niet alleen binnen Europa, maar ook in de Verenigde Staten, Azië of Nieuw-Zeeland een internetverbinding tot stand brengen. Het is even uitpluizen, maar daarna dien je vooral nog rekening te houden met de tijdzone waar je in zit. Klanten die regelmatig contact willen, plan je dan in op momenten dat jij naar de ondergaande zon aan een meer zit te kijken, terwijl zij net het ontbijt achter de kiezen hebben.

Wat levert de SMMB Masterclass je op?

Het fijne van deze masterclass is dat je leert door ervaring. Je kunt voor alles wel een boek kopen of een aparte studie volgen, maar voor de meesten is een hands-on aanpak wat past. Niet ieders manier van leren is namelijk hetzelfde. Je kunt nieuwe kennis opdoen door te lezen, door te horen, door iets te zien of door een combinatie van twee of meer leerstijlen. De masterclass geeft je niet alleen theorie om mee aan de slag te gaan, je krijgt bijvoorbeeld ook live gesprekken mee waar nieuwe klanten geworven worden. Je leert een aanpak in woorden en ziet dit letterlijk terug vertaald in beelden. Hierdoor leer je sneller. Je ziet dan niet alleen wat iemand presenteert of vraagt, maar ziet ook het gedrag zelf en de interactie met een potentiële klant. Niet iedere klant reageert hetzelfde, dus ook het meemaken van verschillende situaties levert je nieuwe inzichten op.

Wat mag een masterclass SMMB kosten?

De prijs hangt af van het feit of je in een keer of in termijnen betaalt. Als je een spaarpotje hebt om in jezelf te investeren, betaal je eenmalig €997,-. Wil je liever in termijnen betalen? Dat kan ook. In verhouding betaal je dan iets meer, namelijk 3 maal €397,-, maar dit is nog steeds een goede aanbieding vergeleken met de normale cursuskosten van €3000,-. Wanneer je eerst eens wilt rondsnuffelen of de masterclass wel echt iets voor jou is, kun je ook starten met een training die tijdelijk gratis aangeboden wordt. Deze kostenloze minitraining geeft je de juiste tools om te bepalen of je voldoende in huis hebt en genoeg kennis opdoet in de masterclass. De beslissing om alsnog de uitgebreide training te volgen is dan snel gemaakt.